zondag 4 april 2021

Schibboleth: een woord tot den waren Christen

 

Ongeveer twaalf eeuwen voor Christus had men in Israël geen’ koningen, maar richteren. Eén dier richteren was Jeftha uit den stam van Gilead, aan de oostzijde der Jordaan gelegen. Jeftha had door de hand des Heeren de Ammonieten verslagen en God was met hem. Aan de overzijde der rivier leefde een andere Israëlische stam, namelijk Efraïm. De Efraïmieten waren zoo laf geweest om niet op te komen dagen toen alle stammen van Israël zich onder Jeftha opgemaakt hadden in den strijd tegen de Ammonieten. Toen Jeftha door den zegen des Heeren de Ammonieten had verslagen, stak de lafhartigheid van den stam Efraïm leelijk af bij het geloof van Jeftha. Hierop wilden de Efraïmieten Jeftha vermoorden, gelijk de eerste moordenaar Kaïn zijnen rechtvaardigen broeder Abel heeft vermoord.


1 Johannes 3:12 Niet gelijk Kaïn, [die] uit den booze was, en zijnen broeder doodsloeg; en om wat oorzaak sloeg hij hem dood? Omdat zijne werken boos waren, en zijns broeders rechtvaardig.


God verijdelde echter de moorddadige plannen der mannen van Efraïm en zij werden door Jeftha en zijn’ stam verslagen. De nog immer lafhartige mannen van Efraïm poogden toen te vluchten over de rivier de Jordaan. Maar de stamgenooten van Jeftha hadden de veerbooten over de Jordaan ingenomen. Moordenaars mogen immers niet aan hunne straf ontkomen. Maar hoe wisten de Gileadieten of de menschen die de Jordaan over wilden steken de moorddadige Efraïmieten waren? Onschuldige menschen konden immers ook gebruik maken van de veerbooten. De Bijbelsche geschiedenis leert ons:


Richteren 12:5 Want de Gileadieten namen den Efraïmieten de veren van de Jordaan af; en het geschiedde, als de vluchtelingen van Efraïm zeiden: Laat mij overgaan; zoo zeiden de mannen van Gilead tot hem: Zijt gij een Efraïmiet? wanneer hij zeide: Neen; 6 Zoo zeiden zij tot hem: Zeg nu Schibboleth; maar hij zeide: Sibboleth, en kon het alzoo niet recht spreken; zoo grepen zij hem, en versloegen hem aan de veren der Jordaan, dat te dier tijd van Efraïm vielen twee en veertig duizend.


Efraïm was weliswaar een stam van Israël, maar deze lafaards waren niet leden van het ware Israël des Heeren. Paulus zeide:


Romeinen 9:6 Doch [ik zeg dit] niet, alsof het woord Gods ware uitgevallen; want die zijn niet allen Israël, die uit Israël zijn.


Deze Efraïmieten waren moordenaars, die hunne Israëlische broeders wilden vermoorden en zooals Johannes zeide:


1 Johannes 3:15 Een iegelijk, die zijnen broeder haat, is een doodslager; en gij weet, dat geen doodslager het eeuwige leven heeft in zich blijvende.


Hoe onderscheidden de Gileadieten nu de ware Israëlieten bij de veerbooten van de valsche Israëlieten? Door hun taalgebruik.


Richteren 12:6 Zoo zeiden zij tot hem: Zeg nu Schibboleth; maar hij zeide: Sibboleth, en kon het alzoo niet recht spreken; zoo grepen zij hem, en versloegen hem aan de veren der Jordaan, dat te dier tijd van Efraïm vielen twee en veertig duizend.


Zooals het toen was, zoo is het nog steeds. Want ook nu kunt gij den waren Christen aan zijn taalgebruik van den valschen ,,Christen” onderscheiden. De ware Christen leest en spreekt het ware Woord van God. De ware Christen spreekt de tale Kanaäns, zooals voorzegd door de profeten Jesaja en Zefanja.


Jesaja 19:18 Te dien dage zullen er vijf steden in Egypteland zijn, sprekende de spraak van Kanaän, en zwerende den HEERE der heirscharen; ééne zal genoemd zijn eene stad der verstoring.

Zefanja 3:9 Gewisselijk, dan zal Ik tot de volken eene reine spraak wenden; opdat zij allen den Naam des HEEREN aanroepen, opdat zij Hem dienen met een’ eenparigen schouder.


Wat is nu het ware Woord van God? Dat is eene getrouwe en volledige vertaling der Heilige Schriftuur. Ik heb in verscheidene filmpjes aangetoond dat vrijwel alle gangbare vertalingen vele verzen uit den Bijbel verwijderd hebben en ook vele Schriftplaatsen waaronder Genesis 17:7 verdraaien. Er is maar ééne vertaling die dat niet doet en dat is de goede, oude Statenvertaling. Dus niet de valschelijk zoo genaamde ,,Herziene Statenvertaling”, die net als alle andere moderne vertalingen den tekst verdraait, neen, de échte Statenvertaling. Elke oprechte, ware Christen die op de hoogte is van de onovertroffene betrouwbaarheid der Statenvertaling, leest derhalve de oude Statenvertaling. Natuurlijk weten nieuwe Christenen vaak nog niet welke de juiste vertaling is als zij op zoek gaan naar het waarachtige Woord van God maar dat is geene reden tot zorgen. God zal hen leiden naar den Weg, de Waarheid en het Leven.


Spreuken 4:18 Maar het pad der rechtvaardigen is gelijk een schijnend licht, voortgaande en lichtende tot den vollen dag toe.


Nieuwe Christenen worden vaak misleid door booze lieden die het Woord van God verdraaid hebben, zonder dat zij zich hiervan bewust zijn. Maar als een leeraar des Woords dit hun uitlegt en laat zien waarom alle vertalingen behalve de Statenvertaling verdraaid en verminkt zijn, dan wordt het een heel ander verhaal. Als zij oprecht zijn zullen zij handelen zooals de Korinthiërs deden en deze hunne nepbijbels vernietigen zonder te denken aan hunne geldelijke waarde.


Handelingen 19:19 Velen ook dergenen, die ijdele [kunsten] gepleegd hadden, brachten de boeken bijeen, en verbrandden ze in aller tegenwoordigheid; en berekenden de waarde derzelve, en bevonden vijftig duizend zilveren [penningen].


Natuurlijk moogt gij eene valsche vertaling in bezit hebben om menschen aan te toonen dat er verzen uit verwijderd zijn. Schrijf voorin groot dat het eene valsche, duivelsche bijbelverminking is. Maar gij moogt geene enkele waarde hechten aan hetgeen niet het waarachtige Woord van God is. Want dat is afgoderij. Want het Woord van God is God. Gelijk het geschreven is:


Johannes 1:1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.


Het verdraaide en verminkte Woord van God is niet God, maar een afgod. Toen ik mij vele jaren geleden begon te verdiepen in den Bijbel las ik ook zonder het te weten in eene valsche vertaling die ik op straat van een’ vreemde gekregen had. Ontevreden met deze vertaling kocht ik nog verschillende andere vertalingen, omdat ik mij graag in het Woord van God wilde verdiepen. Maar al deze vertalingen waren valsch en konden mijnen honger naar het ware Woord van God op den duur niet stillen. Elken keer was ik teleurgesteld in deze vertalingen. Ondanks mijn blijdschap door het beetje licht dat nog door de duisternis heenstraalde, voelde ik wel dat dit het Woord van God niet kon zijn. En dat kan ook niet anders, want Jezus’ schapen kennen Zijne stem, maar niet de stem eens vreemden.


Johannes 10:4 En wanneer hij zijne schapen uitgedreven heeft, zoo gaat hij vóór hen heen; en de schapen volgen hem, overmits zij zijne stem kennen. 5 Maar eenen vreemde zullen zij geenszins volgen, maar zullen van hem vlieden; overmits zij de stem des vreemden niet kennen.


Ik verlangde naar de woorden van Jezus, de woorden des eeuwigen levens. Ik was niet op zoek naar eenen nepbijbel, ik was op zoek naar het waarachtige Woord des Heeren! Maar welke nieuwe Christen zoude in zijne onschuld en kinderlijke onnoozelheid durven te vermoeden dat wat men verkoopt als Bijbels gansch geene Bijbels zijn! Deze nepbijbels zijn gelijk de Schriftgeleerden, over wien Jezus zeide:


Lukas 11:44 Wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeën, gij geveinsden! want gij zijt gelijk de graven, die niet openbaar zijn, en de menschen, die daarover wandelen, weten het niet.


Mijn onwillekeurige weêrzin tegen de moderne vertalingen werd bevestigd toen ik erachter kwam dat de moderne verdraaiingen tientallen verzen uit den Bijbel verwijderen. Ik voelde mij bedrogen toen ik erachter kwam dat ik niet het brood des levens tot mij nam, maar dat de dood in den pot was. En ik kon het valsche brood niet eten.


2 Koningen 4:40 Daarna schepten zij voor de mannen op, om te eten; en het geschiedde, als zij aten van dat moes, dat zij riepen en zeiden: Man Gods! de dood is in den pot. En zij konden het niet eten.


Maar ik kwam er ook achter dat God den Nederlandschen volke wel degelijk eene betrouwbare vertaling heeft geschonken in den Statenbijbel. De Statenvertaling was mij ook zelven waarlijk een geschenk uit den hemel, het hemelsche manna. Maar de nepbijbels werden voor mij als iets onreins, iets smerigs. Ik heb ze alle verscheurd en weggegooid en gij weet misschien hoe duur nieuwe Bijbelvertalingen zijn. Maar iedereen die Jezus waarlijk liefheeft zou op gelijke wijze handelen. Paulus zeide:


Filippensen 3:8 Ja, gewisselijk, ik acht ook alle dingen schade te zijn, om de uitnemendheid der kennis van Christus Jezus, mijnen Heere; om Wiens wil ik al die dingen schade gerekend heb, en acht die drek te zijn, opdat ik Christus moge gewinnen.


Ware Christenen wenschen alleen het ware Woord van God. Als lieden toch de valsche vertalingen aankleven, en de duisternis liever hebben dan het licht, dan is dat eene groote zonde. Indien menschen, zich er zeer wel van bewust zijnde dat de oude Statenvertaling de eenige waarachtige Bijbelvertaling is, toch de voorkeur geven aan eene moderne bijbelverdraaiing, dan zondigen zij willens en wetens. Zij zondigen daarmede tegen het vleeschgeworden Woord van God, onzen Heere en Zaligmaker Jezus Christus, die voor onze zonden gestorven is. Want indien zij dengene die voor hunne zonden gestorven is afwijzen, wie blijft er dan over om hunne ongeloovigheid te verzoenen?


Hebreën 10:26 Want zoo wij willens zondigen, nadat wij de kennis der waarheid ontvangen hebben, zoo blijft er geen slachtoffer meer over voor de zonden; 27 Maar een’ schrikkelijke verwachting des oordeels, en hitte des vuurs, dat de tegenstanders zal verslinden. 28 Als iemand de Wet van Mozes heeft teniete gedaan, die sterft zonder barmhartigheid, onder twee of drie getuigen; 29 Hoeveel te zwaarder straf, meent gij, zal hij waardig geacht worden, die den Zoon van God vertreden heeft, en het Bloed des Testaments onrein geacht heeft, waardoor hij geheiligd was, en den Geest der genade smaadheid heeft aangedaan?

Romeinen 1:18 Want de toorn Gods wordt geopenbaard van den hemel over alle goddeloosheid en ongerechtigheid der menschen, [als] die de waarheid in ongerechtigheid ten onder houden:

Romeinen 1:21 Omdat zij, God kennende, [Hem] als God niet hebben verheerlijkt of gedankt; maar zijn verijdeld geworden in hun’ overleggingen, en hun onverstandig hart is verduisterd geworden.


En toch zult gij vaak merken, dat indien gij menschen die zich Christenen noemen tracht te wijzen op de groote waarde van onze oude Statenvertaling, dat zij gelijk de Efraïmieten jegens Jeftha afkeerig van u zijn. Zij komen met de krankzinnigste drogredenen om maar geen’ afstand te hoeven doen van hunne teêrbeminde drekgodjes, te weten de valsche bijbelverdraaiingen. Het is niet omdat ze u verwerpen, het is omdat ze God verwerpen. Den profeet Samuël geschiedde hetzelfde.


1 Samuël 8:7 Doch de HEERE zeide tot Samuël: Hoor naar de stem des volks in alles, wat zij tot u zeggen zullen; want zij hebben u niet verworpen, maar zij hebben Mij verworpen, dat Ik geen Koning over hen zal zijn.


En zooals Samuël tot den wederspannigen koning Saul zeide:


1 Samuël 15:23 Want wederspannigheid is eene zonde der tooverij, en wederstreven is afgoderij en beeldendienst. Omdat gij des HEEREN woord verworpen hebt, zoo heeft Hij u verworpen, dat gij geen koning zult zijn.


Het lezen in eene vervalsching van het Woord van God is afgoderij en beeldendienst. Hierdoor zal dus de ware Christen van den valschen naamchristen onderscheiden worden. Heeft hij het Woord van God lief, of niet? Leest hij den ouden Statenbijbel, of niet? Leest en spreekt hij het ware Woord van God? Zegt hij Schibboleth of Sibboleth? Want Jezus’ schapen hooren zijne stem en zij volgen Hem. Gelijk Jezus zeide:


Johannes 8:31 Jezus dan zeide tot de Joden, die [in] Hem geloofden: Indien gijlieden in Mijn woord blijft, zoo zijt gij waarlijk Mijne discipelen, 32 En zult de waarheid verstaan, en de waarheid zal u vrijmaken.

Johannes 8:43 Waarom kent gij Mijne spraak niet? [Het is,] omdat gij Mijn woord niet kunt hooren.

Johannes 8:47 Die uit God is, hoort de woorden Gods; daarom hoort gijlieden niet, omdat gij uit God niet zijt.

Johannes 10:26 Maar gijlieden gelooft niet; want gij zijt niet van Mijne schapen, gelijk Ik u gezegd heb. 27 Mijne schapen hooren Mijne stem en Ik ken dezelve, en zij volgen Mij.


Door hetzelfde Woord dat zij verworpen hebben zullen de liefhebbers der moderne verdraaiingen veróórdeeld worden.


Johannes 12:48 Die Mij verwerpt, en Mijne woorden niet ontvangt, heeft, die hem oordeelt; het Woord, dat Ik gesproken heb, dat zal hem oordeelen ten laatsten dage.


Want indien gij de woorden des Heeren verkondigt en zij u niet ontvangen, zullen zij de eeuwige verdoemenis over zich krijgen.


Lukas 10:10 Maar in wat stad gij zult ingaan, en zij u niet ontvangen, uitgaande op hare straten, zoo zegt: 11 Ook het stof, dat uit uwe stad aan ons kleeft, schudden wij af op ulieden; nochtans zoo weet dit, dat het Koninkrijk Gods nabij u gekomen is. 12 En Ik zeg u, dat het [dien van] Sodom verdragelijker wezen zal in dien dag, dan dezelve stad.


Zoo gaat het den waren Christen niet. Wij zeggen Schibboleth en schamen ons er niet voor. Zij kunnen nog zoo hard roepen hoeveel makkelijker en moderner Sibboleth is, maar wij zullen onze knie nooit voor Baäl buigen. Wij spreken de tale Kanaäns en hebben Gods Woord hartelijk lief. En al het volk des Heeren zal antwoorden en zeggen: Amen.


Markus 8:38 Want zoo wie zich Mijns en Mijner woorden zal geschaamd hebben, in dit overspelig en zondig geslacht, diens zal Zich de Zoon des menschen ook schamen, wanneer Hij zal komen in de heerlijkheid Zijns Vaders, met de heilige engelen.


Het Woord des Heeren: Amen.

 


 


Kijk ook naar mijn’ andere filmpjes over het ware evangelie van onzen Heere en Zaligmaker Jezus Christus. En vergeet niet te abonneeren op mijn kanaal, dat naar het kortste vers uit den Bijbel, Johannes 11:35, genaamd is: ,,Jezus Weende’’.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten