De doop met water, dat is de doop van Johannes den Dooper, is een zinnebeeld of symbool van den waren doop, den doop met den Heiligen Geest. Dit hebben wij uitgebreid gezien in mijn vorige filmpje. In de Heilige Schriftuur staan er meer zinnebeelden van Christus. Zoo waren daar onder het Oude Verbond de offerdieren, die een zinnebeeld waren van het ware ,,Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt,” (Johannes 1:29) namelijk Jezus Christus, die aan het kruis voor onze zonden gestorven is. Nogmaals, ook de offerdieren waren een zinnebeeld en niet meer dan dat. De offerdieren zelve waren volstrekt niet in staat om de zonden van het volk weg te nemen, alleen de Zoon van God kan dat. Paulus leerde heel duidelijk:
Hebreën 10:4 Want het is onmogelijk, dat het bloed van stieren en bokken de zonden wegneme.
Naast den doop met water vinden wij in het Nieuwe Testament nog een ander zinnebeeld der zaligheid, namelijk het avondmaal des Heeren. Op den avond voordat Jezus gekruisigd werd geschiedde het volgende:
Lukas 22:19 En Hij [dat is, Jezus] nam brood, en als Hij gedankt had, brak Hij het, en gaf het hun, zeggende: Dat is Mijn lichaam, hetwelk voor u gegeven wordt; doet dat tot Mijne gedachtenis. 20 Desgelijks ook den drinkbeker na het avondmaal, zeggende: Deze drinkbeker [is] het nieuwe testament in Mijn bloed, hetwelk voor u vergoten wordt.
Het brood is een zinnebeeld van het lichaam van Jezus en de wijn of druivensap is een zinnebeeld van het bloed van Jezus, waarvan Johannes zeide ,,en het bloed van Jezus Christus, Zijnen Zoon, reinigt ons van alle zonde.” (1 Johannes 1:7). Het gaat niet om brood en wijn op zich, het gaat om Christus. Jezus leerde dus niet dat wij brood en wijn zouden moeten nuttigen ten einde zalig te worden, want Paulus zegt heel duidelijk:
Romeinen 14:17 Want het Koninkrijk Gods is niet spijs en drank, maar rechtvaardigheid, en vrede, en blijdschap, door den Heiligen Geest.
Zoowel de offerdieren onder het Oude Verbond, als het avondmaal onder het Nieuwe Verbond, zijn krachtige zinnebeelden van den Heere Jezus Christus, maar bezitten in zichzelve volstrekt geene zaligmakende kracht. Op dezelfde wijze is de waterdoop een zinnebeeld van onze reiniging van onze zonden, maar is in zichzelven net zoo min als offerdieren of het avondmaal zaligmakend. Uiteraard kan het offeren van een dier, of het eten van eene bete broods of een slok wijns ons niet redden van den toorn Gods. Het baden in water kan dat dus ook niet. Want eene vleeschelijke handeling kan nimmer eene geestelijke heiliging te weeg brengen! Jezus zeide immers:
Johannes 6:63 De Geest is het, Die levend maakt; het vleesch is niet nut. De woorden, die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven.
Het vleesch is niet nut! Het doopen van het vleesch is derhalve ook niet nut tot uwe zaligheid. Het is de Geest, Die levend maakt! Alleen de doop met den Heiligen Geest heeft nut tot uwe zaligheid. Laat u dus niet misleiden. Paulus zeide:
Romeinen 8:8 En die in het vleesch zijn, kunnen Gode niet behagen.
Het is Gode niet behagelijk dat uw vleesch gewasschen is met water. Het is dus ook niet zoo dat de zaligheid begint door het geloof in den Zaligmaker en voleindigd wordt door den waterdoop, want Paulus zeide:
Galaten 3:3 Zijt gij zoo uitzinnig? Daar gij met den Geest begonnen zijt, voleindigt gij nu met het vleesch?
Gij wordt zalig door den Heere Jezus Christus en den Heiligen Geest die in u woont.
Romeinen 8:11 En indien de Geest Desgenen, Die Jezus uit de dooden opgewekt heeft, in u woont, zoo zal Hij, Die Christus uit de dooden opgewekt heeft, ook uwe sterfelijke lichamen levend maken, door Zijnen Geest, Die in u woont.
Uwe zaligheid ligt derhalve noch in offerdieren, noch in het avondmaal, noch in den waterdoop, noch in wat dan ook dat buiten Christus is! Uwe zaligheid ligt in Christus alléén. Hij is uw Zaligmaker. En het eenige bewijs voor uwe zaligheid, het eenige verbondszegel is de Heilige Geest. Zooals Paulus zeide:
Efeze 1:13 In Welken ook gij [zijt], nadat gij het woord der waarheid, [namelijk] het Evangelie uwer zaligheid gehoord hebt; in Welken gij ook, nadat gij geloofd hebt, zijt verzegeld geworden met den Heiligen Geest der belofte,
De offerdieren onder het Oude Verbond en de doop en het avondmaal onder het Nieuwe Verbond zijn weliswaar zinnebeelden van de zaligheid die in Christus is, maar dat beteekent niet dat zij in zichzelve geenerlei waarde hebben. Het is waar dat uitsluitend de doop met den Heiligen Geest u zalig kan maken, maar gij moogt daarnaast wel degelijk ook gedoopt worden met water. De Heilige Schriftuur is daar heel duidelijk over:
Handelingen 8:36 En alzoo zij over weg reisden, kwamen zij aan een zeker water; en de kamerling zeide: Ziedaar water; wat verhindert mij gedoopt te worden? 37 En Filippus zeide: Indien gij van ganscher harte gelooft, zoo is het geoorloofd. En hij, antwoordende, zeide: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is. 38 En hij gebood den wagen stil te houden; en zij daalden beiden af in het water, zoo Filippus als de kamerling, en hij doopte hem. 39 En toen zij uit het water waren opgekomen, nam de Geest des Heeren Filippus weg, en de kamerling zag hem niet meer; want hij reisde zijnen weg met blijdschap.
Indien gij van ganscher harte gelooft, dan is het u geoorloofd om gedoopt te worden met water. God geeft ons de zinnebeelden van zijne zaligmaking namelijk niet zonder reden. God is een geest, maar wij zijn vleesch. Als vleeschelijke wezens geven wij van nature eene tastbare uiting aan onzen Godsdienstzin. Wij kunnen bijvoorbeeld bidden zonder eenig uiterlijk teeken daarvan te geven, God kent immers toch al onze gedachten, maar wij gebruiken liever eene nederige houding en een smeekend gebaar terwijl wij bidden. Zoo knielde koning Salomo en breidde hij zijne handen uit naar den hemel terwijl hij bad.
1 Koningen 8:54 Het geschiedde nu, als Salomo voleind had dit gansche gebed, en deze smeeking tot den HEERE te bidden, [dat] hij van voor het altaar des HEEREN opstond, van het knielen op zijne knieën, met zijne handen uitgebreid naar den hemel;
De doop met water is voor ons evenzoo eene tastbare, door den Heere zelven ingestelde uiting van onze wedergeboorte door den Heiligen Geest. Dit geldt in het Nieuwe Verbond niet alleen voor den doop, maar ook voor het avondmaal, waarvan de Heere zelf zeide dat gij dat moet doen tot Zijne gedachtenis.
Lukas 22:19 En Hij nam brood, en als Hij gedankt had, brak Hij het, en gaf het hun, zeggende: Dat is Mijn lichaam, hetwelk voor u gegeven wordt; doet dat tot Mijne gedachtenis.
Doop en avondmaal zijn zinnebeeldige uitingen van ons geloof, uitingen die God zelf geheiligd heeft door hen in te stellen. Zoolang aan het zinnebeeld geene bijgeloovige beteekenis wordt toegekend, dat is: zoolang gij niet meent dat gij door het gebruiken van het avondmaal of door den waterdoop op zich zalig wordt, is het u geoorloofd en kan het u juist sterken in uw geloof, op dezelfde wijze als koning Salomo zich krachtig voelde in zijn gebed toen hij zijne handen uitbreidde naar den hemel.
Dit beteekent geenszins dat doop of avondmaal op zich ijdel zijn, alsof zij niets dan bijgeloof zouden zijn. Een zinnebeeld of gebaar is geenszins zonder beteekenis. Indien iemand op straat een beleedigend gebaar tot u zoude maken, zoudt gij het dan niet als eene beleediging opvatten? Een gebaar is gewoonlijk eene uiting van wat er in het hart omgaat. Het is heel raar als dat niet zoo is, ware het niet dat de zondige mensch maar al te vaak met uiterlijk vertoon veinst Godsdienstig te zijn. De Heere zeide:
Mattheüs 15:8 Dit volk genaakt Mij met hunnen mond, en eert Mij met de lippen, maar hun hart houdt zich verre van Mij;
Gij moogt den Heere eeren met de lippen door bijvoorbeeld lofzangen te zingen, zoolang hetgeen gij spreekt in overeenstemming is met uw hart! Het volk eerde God echter met de lippen zonder dat zij in hun hart meenden wat zij met hunnen mond beleden, en dat is niets anders dan liegen. Men hoort in de geschiedenis van missionarissen die honderden menschen tegelijk in het water doopten ten einde hen bekeerlingen te kunnen noemen, zonder hun echter een woord van het evangelie te verkondigen. Zoude dat God welbehagelijk zijn? Neen, het zoudt Godslasterlijk zijn. Doop en avondmaal worden geheiligd door het geloof des harten.
De doop of het avondmaal zijn in zichzelve dus niet zaligmakend, zij zijn slechts zinnebeelden van de zaligheid die in Christus is. Maar dat doet niets af aan den eerbied die wij den doop of het avondmaal toedragen. Onder de eerste Christenen in Korinthe waren er die gulzig het avondmaal des Heeren namen om hunnen honger te stillen. Is dit schandelijke gedrag goed te praten, omdat het avondmaal een zinnebeeld is? Geenszins. Paulus schreef tot deze Korinthiërs in niet mis te verstane woorden:
1 Korinthe 11:27 Zoo dan, wie onwaardiglijk dit brood eet, of den drinkbeker des Heeren drinkt, die zal schuldig zijn aan het lichaam en bloed des Heeren. 30 Daarom zijn onder u vele zwakken en kranken, en velen slapen. 34a Doch zoo iemand hongert, dat hij te huis ete, opdat gij niet tot een oordeel samenkomt.
Doop en avondmaal zijn door den Heere zelven ingesteld en daarom moeten wij er eerbiedig meê omgaan. Want zooals het geschreven is:
Galaten 6:7a Dwaalt niet; God laat Zich niet bespotten;
Zinnebeelden zijn geen doel op zich, zinnebeelden staan ergens voor. De doop met water staat voor den doop met den Heiligen Geest. Het avondmaal des Heeren staat voor het offer dat Christus voor ons gebracht heeft als verzoening voor onze zonden. Doop en avondmaal zijn op zich niet zaligmakend, maar zij wijzen op de zaligheid die in Christus is. Laten wij ons daarom nooit van Jezus zelven laten afleiden. Want niet doop of avondmaal, maar Christus is het middelpunt van onzen Godsdienstzin! Daarom schreef Paulus:
1 Korinthe 1:17a Want Christus heeft mij niet gezonden, om te doopen, maar om het Evangelie te verkondigen;
Gelooft daarom in het Evangelie, gelooft in onzen Zaligmaker Jezus Christus, en gij zult zalig worden.
Kijk ook naar mijn’ andere filmpjes over het ware evangelie van onzen Heere en Zaligmaker Jezus Christus. En vergeet niet te abonneeren op mijn kanaal, dat naar het kortste vers uit den Bijbel, Johannes 11:35, genaamd is: ,,Jezus Weende’’.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten